Dimensiune text

Norme de ulei folosite

In conditi normale de utilizare, lubrifiantii nu prezinta riscuri deosebite. Cu toate acestea, in cazul in care nu sunt utilizati corespunzator sau in caz de accident, pot constitui un pericol pentru sanatate.

Toxicitate

Majoritatea lubrifiantilor au un nivel scazut de toxicitate, dar riscurile la care se expun utilizatorii sunt multiple.
Principalele zone de contact cu uleiurile si unsorile sunt ochii si mainile.
Cateva procese pot de asemena genera o ceata fina de ulei care poate patrunde prin caile respiratorii.
Masuri de precautie pentru a preveni sau reduce riscurile de accidente, ar trebui luate urmatoarele masuri de precautie :

Contactul cu pielea

- respectati regulile de igiena personala si igiena din mediul industrial
- foloasiti manusi rezistente la ulei
- purtati haine care va confera o protectie eficienta
- nu purtati haine contaminate cu ulei
- nu folositi solventi, cum ar fi petrolul pentru a indeparta uleiul de pe piele
- folositi o crema protectoare.

Inhalarea

- evitati inhalarea vaporilor si fumului de ulei
- este imperativa instalarea unui sistem de ventilare eficient in incinta
- limita acceptabila a cetei de ulei este de 5 mg/cm3 sau chiar 1mg/cm3, aceasta din urma fiind recomandarea I.N.R.S.( Institutul National de Cercetare pentru Securitate).

Contactul cu ochii

- este recomandata purtarea ochelarilor de protectie deoarece este posibila improscarea cu ulei.
In caz de contact accidental, clatiti-va ochii cu apa timp de cel putin 15 minute si contactati medicul daca iritatia persista.

Ingerarea

- lubrifiantii au o toxicitate orala scazuta.
- in cazul ingerarii, nu incercati sa eliminati lubrifiantul insa contactati un medic cat mai repede posibil.

Norma A.P.I. (Institutul American de Petrol)

Standardele de performanta A..P.I. sunt indicate prin abrevierea API SJ sau API CE:

  • Prima  litera  indica tipul de motor (S= benzina si C=diesel),
  • A doua litera indica nivelul de performanta ( pentru motoare pe benzina, etc.).

Lubrifiantii trebuie sa indeplineasca cu success patru teste pentru a atinge nivelul de performanta API. Aceste teste iau in considerare urmatoarele aspecte:

  • Cresterea temperaturii uleiului de motor in timpul functionarii motorului ;
  • Prelungirea perioadei dintre schimburile de ulei in raport cu cele recomandate de producatori ;
  • Eforturi pentru a atinge  performanta  motorului ;
  • Cresterea continua a standardelor privind protectia mediului ;

si, pentru unele uleiuri:

  • Consum mai scazut de carburant datorita vascozitatii scazute (categoria de optimizare/ conservare a consumului de energie).

Exista trei tipuri de clasificare :

  • Clasificarea API pentru transmisii
  • Clasificarea API pentru motoarele pe benzina
  • Clasificarea API pentru motoarele Diesel

 

Clasificarea API pentru transmisii

API-GL-1

Pentru transmisii axiale care au cutii de viteza in spirala si schimbator de viteza precum si anumite transmisii manuale. Pot contine aditivi : antirugina, anticoroziv, antispumant precum si un aditiv care scade pragul de solidificare.

API-GL-2

Se utilizeaza pentru transmisiile schimbatorului de viteze deoarece un ulei GL -1 este insuficient.

API-GL-3

Se utilizeaza pentru transmisiile cutiilor de viteza in spirala care functioneaza la uzura si viteze moderate.

API-GL-4

Se utilizeaza pentru transmisiiile cutiilor de viteza in spirala si transmisii

API-GL-5

Serveste acelasi scop ca si anterioarele dar in conditii de viteza mult mai ridicate, generand un  cuplu extrem de redus si o viteza scazuta la cuplu ridicat. Aditivii anti-uzura si cei destinati intrebuintarii la  presiuni ridicate  sunt utilizati frecvent.

Clasificarea API pentru Motoare pe Benzina

SD : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si camioanelor, aceasta clasificare dateaza din 1968-1970. Un ulei SC ar trebui sa ofere protectia contra formarii depozitelor la temperaturi ridicate (detergency) sau scazute (dispersie).

SE : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si camioanelor, aceasta clasificare dateaza din 1971. Uleiurile SE le pot inlocui pe cel SC. Daca le comparam cu cele din categoria anterioara, uleiurile SC asigura o rezistenta mai mare la oxidare si la formarea de « gheata »in cazul temperaturilor scazute. Motorul este mult mai protejat impotriva ruginii.

SF : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si ale unor camioane, aceasta clasificare dateaza din 1980. Uleiurile SF pot inlocui  uleiurile SC si SF . Uleiurile SF sunt mai performante decat cele SE in ceea ce priveste rezistenta in timp si asigura protectie impotriva uzurii.

SG : Pentru motoarelepe benzina ale autoturismelor si ale unor camioane , aceasta clasificare dateaza din 1980. Uleiurile SG pot inlocui  uleiurile SF, SG, CC, SE sau pe cele SE/CC. Uleiurile SG asigura rezultate mai bune decat cele SF in ceea ce priveste rezistenta la formarea depozitelor, protejarea fata de uzura si rezistenta la coroziune.

SH : Prezinta aceleasi intrebuintari ca si anterioarele cu deosebirea ca se preteaza la conditii mult mai severe de testare.

SJ : Aceasta clasificare se afla la acelasi nivel cu SH, dar este dezvoltata in colaborare cu sistemul de certificare API, indeplinind criterii multiple de testare.

Clasificarea API pentru Motoare Diesel

CC : Aceasta clasificare este destinata motoarelor Diesel, in conditii normale de utilizare ( cu uzura moderata) si motoarelor pe benzina.
Uleiurile CC sunt foarte detergent si dispersante. Acestea asigura o buna protectie impotriva uzurii si coroziunii.

CD : Clasificarea este destinata motoarlor care sunt supuse unei uzuri extremesi unui nivel de presiune foarte ridicat cauzat de un turbocharger. Uleiurile CD sunt foarte dispersante si detergent si asigura o protectie foarte buna impotriva coroziunii si uzurii.

CDII : Aceasta clasificare este destinata motoarelor Diesel in doi timpi concepute pentru uzura extreme de mare – limitare stricta a uzurii si formarii de depozite.Uleiurile CD II intrunesc conditiile pentru clasa CD de mai sus dar satisfac de asemenea si standardele de testare ale motoarelor in doi timpi indeplinite de un Detroit 6V53T.

CE : Aceasta clasificare este destinata mortoarelor Diesel supra solicitate si dateaza din 1983. Uleiurile  ce corespund prezentei categorii sunt destinate motoarelor de mare putere si de mare viteza precum si motoarelor de mica viteza dar care pot dezvolta o putere mare.
Uleiurile CE pot inlocui uleiurile CD in orice tip de motor. Detinand proprietatile uleiurilor CD, aceste uleiuri sunt mult mai eficiente pentru optimizarea consumului de ulei, depozitelor, uzurii si ingrosarii.

CF : Prezenta clasificare este similara celei precedente dar reprezinta un  plus in privinta testarii pentru micro-oxidanti. Asigura o protectie dublata a pistoanelor si inelelor pistoanelor.

CG : Acest nivel de testare este destinat motoarelor supuse uzurii extreme. Lupta impotriva depozitelor care se formeaza, de obicei, pe pistoane, impotriva uzurii, coroziunii, inspumarii, oxidarii si acumularii de funingine in conditii de temperatura ridicata. Aceste uleiuri raspund nevoilor motoarelor adaptate standardelor de emisie stabilite in 1994.

CH : Acesta clasificare se adreseaza motoarelor disesel adaptate standardelor de emisie stabilite in 1998. Aceste uleiuri sunt destinate prelungirii duratei de functionare a motorului supus celor mai severe conditii de uzura. Acestea permit ca schimbul de ulei sa fie efectuat mai rar.

Norma ACEA

Standardele ACEA sunt impartite in trei categorii:

  • A pentru motoare pe benzina
  • B pentru motoare diesel
  • C pentru motoarele diesel ale vehiculelor comerciale si camioanelor

Fiecare categorie cu specificatiile ei cuprinde mai multe nivele de performanta, indicate printr-un numar (1,2,3 etc), urmate de ultimele doua cifre, reprezentand anul celei mai recente versiuni introduse.

Norma S.A.E

Norma S.A.E. J 300 defineste ceea ce se numeste “ grad de vascozitate”  pentru fiecare lubrifiant. Ex: S.A.E. 40( grad de vascozitate in timpul verii). Cu cat este numarul mai mare, cu atat uleiul isi va pastra vascozitatea cand va fi supus incalzirii.

In cazul condusului in oras sau in cel al competitiilor sportive ,sau cand temperature aerului este  ridicata, motorul este supus unor temperaturi foarte mari.Este important sa se utilizeze un ulei care sa ramana sufficient de vascos la caldura pentru a proteja motorul.

Dimpotriva, atunci cand motorul este rece, uleiul are tendinta de a se ingrosa. Este foarte important ca uleiul sa ramana fluid, chiar si la temperature scazute pentru a curge prin motor si a proteja toate elementele tehnice precum si pentru a ajuta la pornire.
Vascozitatea la temperaturi scazute este semnalata in normele S.A.E. sub denumirea «  grad de vascozitate pe timpul iernii ».
Ex :.S.A.E. 10 W . Numarul care semnaleaza gradul de vascozitate pet imp de iarna este intotdeauna urmat de litera “W” (de la “winter”= iarna)

Cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiul va ramane fluid pet imp de iarna sau la pornirea motorului.

Uleiurile monograde ofera simultan grade de vascozitate pe timp de  vara si pe timp de iarna.

Ex : S.A.E. 10W 40

In timp ce : 10 w = Grad de vascozitatepe timp de  iarna

40= grad de vascozitate pe timp de vara.

Un ulei multigrad este mai putin dependent de temperatura.