In conditi normale de utilizare, lubrifiantii nu prezinta riscuri deosebite. Cu toate acestea, in cazul in care nu sunt utilizati corespunzator sau in caz de accident, pot constitui un pericol pentru sanatate.
Toxicitate
Majoritatea lubrifiantilor au un nivel scazut de toxicitate, dar riscurile la care se expun utilizatorii sunt multiple.
Principalele zone de contact cu uleiurile si unsorile sunt ochii si mainile.
Cateva procese pot de asemena genera o ceata fina de ulei care poate patrunde prin caile respiratorii.
Masuri de precautie pentru a preveni sau reduce riscurile de accidente, ar trebui luate urmatoarele masuri de precautie :
Contactul cu pielea
- respectati regulile de igiena personala si igiena din mediul industrial
- foloasiti manusi rezistente la ulei
- purtati haine care va confera o protectie eficienta
- nu purtati haine contaminate cu ulei
- nu folositi solventi, cum ar fi petrolul pentru a indeparta uleiul de pe piele
- folositi o crema protectoare.
Inhalarea
- evitati inhalarea vaporilor si fumului de ulei
- este imperativa instalarea unui sistem de ventilare eficient in incinta
- limita acceptabila a cetei de ulei este de 5 mg/cm3 sau chiar 1mg/cm3, aceasta din urma fiind recomandarea I.N.R.S.( Institutul National de Cercetare pentru Securitate).
Contactul cu ochii
- este recomandata purtarea ochelarilor de protectie deoarece este posibila improscarea cu ulei.
In caz de contact accidental, clatiti-va ochii cu apa timp de cel putin 15 minute si contactati medicul daca iritatia persista.
Ingerarea
- lubrifiantii au o toxicitate orala scazuta.
- in cazul ingerarii, nu incercati sa eliminati lubrifiantul insa contactati un medic cat mai repede posibil.
Norma A.P.I. (Institutul American de Petrol) Standardele de performanta A..P.I. sunt indicate prin abrevierea API SJ sau API CE:
Lubrifiantii trebuie sa indeplineasca cu success patru teste pentru a atinge nivelul de performanta API. Aceste teste iau in considerare urmatoarele aspecte:
si, pentru unele uleiuri:
Exista trei tipuri de clasificare :
|
Clasificarea API pentru transmisiiAPI-GL-1 Pentru transmisii axiale care au cutii de viteza in spirala si schimbator de viteza precum si anumite transmisii manuale. Pot contine aditivi : antirugina, anticoroziv, antispumant precum si un aditiv care scade pragul de solidificare. API-GL-2 Se utilizeaza pentru transmisiile schimbatorului de viteze deoarece un ulei GL -1 este insuficient. API-GL-3 Se utilizeaza pentru transmisiile cutiilor de viteza in spirala care functioneaza la uzura si viteze moderate. API-GL-4 Se utilizeaza pentru transmisiiile cutiilor de viteza in spirala si transmisii API-GL-5 Serveste acelasi scop ca si anterioarele dar in conditii de viteza mult mai ridicate, generand un cuplu extrem de redus si o viteza scazuta la cuplu ridicat. Aditivii anti-uzura si cei destinati intrebuintarii la presiuni ridicate sunt utilizati frecvent. |
Clasificarea API pentru Motoare pe BenzinaSD : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si camioanelor, aceasta clasificare dateaza din 1968-1970. Un ulei SC ar trebui sa ofere protectia contra formarii depozitelor la temperaturi ridicate (detergency) sau scazute (dispersie). SE : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si camioanelor, aceasta clasificare dateaza din 1971. Uleiurile SE le pot inlocui pe cel SC. Daca le comparam cu cele din categoria anterioara, uleiurile SC asigura o rezistenta mai mare la oxidare si la formarea de « gheata »in cazul temperaturilor scazute. Motorul este mult mai protejat impotriva ruginii. SF : Pentru motoarele pe benzina ale autoturismelor si ale unor camioane, aceasta clasificare dateaza din 1980. Uleiurile SF pot inlocui uleiurile SC si SF . Uleiurile SF sunt mai performante decat cele SE in ceea ce priveste rezistenta in timp si asigura protectie impotriva uzurii. SG : Pentru motoarelepe benzina ale autoturismelor si ale unor camioane , aceasta clasificare dateaza din 1980. Uleiurile SG pot inlocui uleiurile SF, SG, CC, SE sau pe cele SE/CC. Uleiurile SG asigura rezultate mai bune decat cele SF in ceea ce priveste rezistenta la formarea depozitelor, protejarea fata de uzura si rezistenta la coroziune. SH : Prezinta aceleasi intrebuintari ca si anterioarele cu deosebirea ca se preteaza la conditii mult mai severe de testare. SJ : Aceasta clasificare se afla la acelasi nivel cu SH, dar este dezvoltata in colaborare cu sistemul de certificare API, indeplinind criterii multiple de testare. |
Clasificarea API pentru Motoare DieselCC : Aceasta clasificare este destinata motoarelor Diesel, in conditii normale de utilizare ( cu uzura moderata) si motoarelor pe benzina. CD : Clasificarea este destinata motoarlor care sunt supuse unei uzuri extremesi unui nivel de presiune foarte ridicat cauzat de un turbocharger. Uleiurile CD sunt foarte dispersante si detergent si asigura o protectie foarte buna impotriva coroziunii si uzurii. CDII : Aceasta clasificare este destinata motoarelor Diesel in doi timpi concepute pentru uzura extreme de mare – limitare stricta a uzurii si formarii de depozite.Uleiurile CD II intrunesc conditiile pentru clasa CD de mai sus dar satisfac de asemenea si standardele de testare ale motoarelor in doi timpi indeplinite de un Detroit 6V53T. CE : Aceasta clasificare este destinata mortoarelor Diesel supra solicitate si dateaza din 1983. Uleiurile ce corespund prezentei categorii sunt destinate motoarelor de mare putere si de mare viteza precum si motoarelor de mica viteza dar care pot dezvolta o putere mare. CF : Prezenta clasificare este similara celei precedente dar reprezinta un plus in privinta testarii pentru micro-oxidanti. Asigura o protectie dublata a pistoanelor si inelelor pistoanelor. CG : Acest nivel de testare este destinat motoarelor supuse uzurii extreme. Lupta impotriva depozitelor care se formeaza, de obicei, pe pistoane, impotriva uzurii, coroziunii, inspumarii, oxidarii si acumularii de funingine in conditii de temperatura ridicata. Aceste uleiuri raspund nevoilor motoarelor adaptate standardelor de emisie stabilite in 1994. CH : Acesta clasificare se adreseaza motoarelor disesel adaptate standardelor de emisie stabilite in 1998. Aceste uleiuri sunt destinate prelungirii duratei de functionare a motorului supus celor mai severe conditii de uzura. Acestea permit ca schimbul de ulei sa fie efectuat mai rar. |
Norma ACEAStandardele ACEA sunt impartite in trei categorii:
Fiecare categorie cu specificatiile ei cuprinde mai multe nivele de performanta, indicate printr-un numar (1,2,3 etc), urmate de ultimele doua cifre, reprezentand anul celei mai recente versiuni introduse. |
Norma S.A.ENorma S.A.E. J 300 defineste ceea ce se numeste “ grad de vascozitate” pentru fiecare lubrifiant. Ex: S.A.E. 40( grad de vascozitate in timpul verii). Cu cat este numarul mai mare, cu atat uleiul isi va pastra vascozitatea cand va fi supus incalzirii. In cazul condusului in oras sau in cel al competitiilor sportive ,sau cand temperature aerului este ridicata, motorul este supus unor temperaturi foarte mari.Este important sa se utilizeze un ulei care sa ramana sufficient de vascos la caldura pentru a proteja motorul. Dimpotriva, atunci cand motorul este rece, uleiul are tendinta de a se ingrosa. Este foarte important ca uleiul sa ramana fluid, chiar si la temperature scazute pentru a curge prin motor si a proteja toate elementele tehnice precum si pentru a ajuta la pornire. Cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiul va ramane fluid pet imp de iarna sau la pornirea motorului. Uleiurile monograde ofera simultan grade de vascozitate pe timp de vara si pe timp de iarna. Ex : S.A.E. 10W 40 In timp ce : 10 w = Grad de vascozitatepe timp de iarna 40= grad de vascozitate pe timp de vara. Un ulei multigrad este mai putin dependent de temperatura. |