Inainte de 1991, indicatorul de viteza se afla in interiorul codului de marime al anvelopei, inlocuind caracterur R (radial). Codurile disponibile erau SR (112 mph, 180km/h), HR (130 mph, 210 km/h), VR (peste 130 mph, 210 km/h) si ZR (peste 149 mph, 240 km/h). Codul ZR inca se intalneste, de obicei combinat cu un indicatoru de viteza W sau Y.
Cauciucurile cu un indicator de viteza mai mare de 300 km/h sunt marcat cu litera Y in paranteza. Indicatorul de sarcina este des inclus in paranteza (ex: 86Y).
Alte notati
Acestea sunt numeroase pe o anvelopa normala si pot include:
M+S: Noroi si zapada, anvelope de iarna/tot timpul cu o tractiune superioara in conditii de noroi si zapada. Anvelopele cu ghinturi prezinta o litera in plus, “E” (M+SE);
BSW: Pereti laterali negri (Black SideWall);
WSW: Pereti laterali albi (White SideWall);
OWL: Scris lateral alb (Outline White Lettering);
E4: Anvelopa aprobata conform regurilor ECE, numarul indica tara aprobatoare;
030908: Numarul de aprobare al anvelopei;
TL: Lipsita de camera de aer;
TT: Cu camera de aer;
Made in: Tara de productie;
B: curea in diagonala sub suprafata anvelopei; anvelope pentru motociclete (ex: 150/70 B 17 69 H);
SFI: Model lateral spre interior; in interiorul anvelopelor asimetrice;
SFO: Model lateral spre exterior; in exteriorul anveloperlor asimetrice;
TWI: Indicator de uzura – un dispozitiv in profilul principal al anvelopei ce arata cand cauciucul este uzat maxim si trebuie inlocuit;
SL: Sarcina normala (Standard Load) – anvelopa pentru utilizare si sarcina normala;
XL: Sarcina Mare – anvelopa pentru sarcini mari;
RF: Anvelope intarite;
Sageti: Unii producatori de cauciucuri aleg modele ale suprafetei de rulare al caror design se comporta mai bine daca se rotesc intr-o anumita directie (in sensul acelor de ceasornic sau invers). Astfel de anvelope au sageti ce indica directia de rotatie cand autovehicolul se deplaseaza inainte. Este important sa nu puneti spre exemplu un cauciuc cu sensul acelor de ceasornic in stanga si unul cu sensul anti acelor de ceasornic in dreapta;
MO: Cauciucuri originale pentru Mercedes-Benz.
Data de fabricatie (saptamâna, anul). Ultimele 4 cifre din numarul DOT. Exceptie: anvelopele fabricate inainte de 1999-2000 au data de fabricatie marcata cu 3 cifre.
Exemplu de citire a codului DOT :
DOT NDOF JBLR 4708
DOT = Department of Transportation
Primele doua simboluri ale primului grup de 4 dupa "DOT". Reprezinta tara (sau statul in cazul SUA) de fabricatie si producatorul, conform tabelelor de mai jos.
In acest caz, ND = Germania, Goodyear.
Ultimele doua litere ale primului grup de 4 dupa "DOT". Reprezinta presa (autoclava) folosita in procesul de fabricatie.
Al doilea grup de simboluri , de obicei 4 dar poate fi compus si din doar 3. Combinatie interna de litere si cifre a producatorului folosita pentru urmarirea loturilor de catre producatori.
Ultimul grup de cifre reprezinta data de fabricatie sub forma saptamana-an. In acest exemplu, saptamana 47 a anului 2008. Acest ultim grup de 4 cifre este cunoscut in general ca si numar DOT chiar daca el este de fapt doar o componenta a codului complet .
Nota: Anvelopele fabricate inainte de 1999-2000, au acest grup format din doar 3 cifre. Exemplu 238 = saptamana 23 a anului 1998. Dupa anul 2000 toti producatorii au trecut la notarea cu 4 cifre a datei fabricatiei anvelopei in codul DOT.
Geometria anvelopei
Cand ne referim doar la datele geometrice, o forma scurta a intregului cod este folosit. Pentru a lua un exempul des intalnit, 195/55R16 va insemna ca latimea anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat, iar inaltimea laterala este de 55% din latime (107 mm in acest exemplu) iar cauciucl se va potrivi pe o janta de 16 inchi diametru.
Exemplu:
Cauciucurile de pe un Audi A3 pot avea codul:
P195/55R16 85H
“P”- anvelopa pentru autovehicole de pasageri;
195- latimea maxima a anvelopei este de 195 mm in punctul cel mai lat;
55 – indica inaltimea peretelui lateral in procente: 55%, adica 107 mm;
R - este o anvelopa de tip radial;
16 – aceasta anvelopa se potriveste pe janta de 16’’;
85 – indicatorul de sarcina, un maxim de 515 kg pe roata in acest caz;
H – indicatorul de viteza, viteza maxima permisa de 210 km/h.
Acest articol a fost preluat si prelucrat de pe wikipedia sub termenii prevazuti de catre GNU Free Documentation License.
Indicatorul de viteza