Dimensiune text

Calitate si securitate

Interviu J-F Martin - Director Calitate si Servici Group Renault Romania

- Care sunt piesele auto cel mai des supuse contrafacerii si care sunt piesele contrafacute care prezinta riscul cel mai ridicat pentru conducatorii auto?


Piesele auto cel mai des contrafacute si care circula pe piata din Romania sunt elementele de caroserie, elementele de franare, elementele de directie si elementele de filtrare. Toate presupun riscuri pentru conducatorii auto, insa va dati seama ca elementele de franare si cele de directie pot prezenta riscuri majore pentru viata conducatorilor auto, a pasagerilor, dar si a celorlalti participanti la trafic. Va dau exemplul placutelor de frana de Logan, care, daca sunt contrafacute, pot frana pe o distanta cu 30 de metri mai mare fata de cele de origine Renault. 30 de metri inseamna mult, pot insemna chiar viata unui om.
Acelasi lucru se intampla si cu elementele de caroserie, care, daca nu corespund cerintelor constructorului de autovehicule, pot pune grav in pericol viata pasagerilor si a pietonilor. Aici va ofer exemplul barei de Logan, testata de noi. O bara contrafacuta este casanta, in comparatie cu o bara de origine Dacia, care este flexibila si preia foarte bine socul la impact.  

- Cu cat este mai ridicat in medie pretul pieselor de origine decat cel al pieselor contrafacute?

In functie de tipul de piese, cele contrafacute pot fi de 2 pana la 6 ori mai ieftine decat piesele de origine. Clientii pot fi foarte usor pacaliti de acest pret, care se identifica foarte bine cu calitatea pieselor contrafacute, punand in pericol viata si siguranta tuturor. 

- Cum se implica Grupul Renault Romania in combaterea traficului de piese contrafacute? Ati derulat si campanii de informare?

Grupul Renault Romania colaboreaza cu mai multe autoritati, in scopul combaterii traficului cu piese contrafacute. Pentru a se familiariza cu metodele de diferentiere a pieselor de origine fata de cele contrafacute, organizam formari pentru personalul interesat din cadrul institutiilor implicate, precum Autoritatea Nationala a Vamilor, Inspectoratul General al Politiei, Jandarmeria, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, Registrul Auto Roman. Comunicam permanent clientilor, atat prin intermediul reparatorilor nostri agreati, cat si prin intermediul site-urilor internet si al mass-media. Nu in ultimul rand, aducem la cunostinta publicului elementele prin care se disting piesele contrafacute, pentru a nu se lasa pacaliti de cei care comercializeaza aceste piese. 
Am facut si vom face in continuare teste de calitate pentru diferite piese contrafacute care invadeaza piata auto de cativa ani incoace. Este vorba de teste pe placute de frana, filtre de ulei, bare de protectie fata Logan, aripi, teste pe care le prezentam publicului prin diferite mijloace. 

- Care sunt autoritatile cu care colaborati pentru combaterea traficului cu piese contrafacute pe teritoriul Romaniei? Cate capturi de piese contrafacute Dacia s-au facut pana acum in Romania?

Asa cum spuneam mai sus, colaboram foarte bine cu IGP - Directia Investigare Fraude, cu Autoritatea Nationala a Vamilor, cu Parchetul General, Registrul auto Roman si cu multe alte autoritati implicate activ in combaterea contrafacerii.

Pe teritoriul Romaniei, in ultimii 2 ani, au fost realizate numeroase retineri de piese, dintre care as putea aminti cateva capturi realizate cu ajutorul Vamei Constanta. Astfel, au fost retinute 15 000 de seturi de placute de frana Dacia, 6800 seturi aparatori de noroi si 3000 oglinzi retrovizoare, toate provenind din China. 

- Cum garantati calitatea pieselor de origine Dacia si consecintele lor asupra sigurantei? Cum testati piesele de origine?

In cadrul grupului Renault, in dezvoltarea Piesei de Origine se concentreaza toate cunostintele si valorile Renault, ceea ce garanteaza vehiculelor noastre pastrarea capitalului de „calitate si securitate”. La Renault, au loc anual 400 de crash-teste si 5000 de crash-teste virtuale, iar cei 600 de ingineri ai nostri testeaza fiecare componenta a vehiculelor. Suntem singurul constructor de vehicule care are 11 modele cu 5 stele obtinute la testele de siguranta EURONCAP. Aceasta spune multe… 
In fiecare an, Renault investeste milioane de Euro pentru a-si pastra locul de leader in materie de securitate activa si pasiva, cu standarde superioare criteriilor de reglementare. 

- De unde se pot achizitiona piese de origine pentru modele Dacia si Renault? Care sunt reparatorii autorizati care pot pune in vanzare piese de origine?

Piesele de origine se gasesc cu siguranta in reteaua de reparatori agreati Dacia si Renault. Adresele exacte ale reparatorilor autorizati Dacia pot fi consultate pe site-urile www.daciagroup.com si www.dacia.ro. 

- Cum putem recunoaste piesele de origine Dacia si Renault? Diferentele dintre o piesa de origine si una contrafacuta sunt vizibile cu ochiul liber?

Sunt mai multe elemente care ne permit sa deosebim o piesa de origine de una contrafacuta. In primul rand, toate piesele de origine Dacia si Renault au marca sau sigla gravata pe piesa. Un alt indiciu este ambalajul de origine, care are o grafica specifica. Apoi, ar fi eticheta securizata, aplicata pe ambalaj. Aceasta contine holograma care poarta numele marcii, mentiunea “Piesa de Origine” si codul unic de trasabilitate.

- Utilizarea unor piese contrafacute atrage dupa sine automat si pierderea garantiei autovehiculului?

Atat timp cat vehiculul este in garantie, el este reparat in reteaua agreata Dacia doar cu piese de origine. Asadar, reparand vehiculul in reteaua agreata Dacia, aveti garantia montarii de piese de origine, beneficiind in acelasi timp si de garantia oferita pentru piesa si pentru vehicul. 
Daca alegeti sa va fie montata o piesa contrafacuta pe vehicul intr-un atelier service independent, atunci cu siguranta veti pierde si garantia pentru piesa, si cea pentru vehicul. 

- Care sunt tarile de provenienta a celor mai multe piese contrafacute Dacia si Renault?

Din constatarile facute de grupul Renault pe piata auto, cele mai multe piese contrafacute provin din Asia (China, Taiwan), bazinul mediteranean (Maroc, Tunisia, Turcia ), dar si din Europa de sud (Spania, Italia, Portugalia) si de Est (Bulgaria).

Sursa : Dacia.ro